Iné

Štefan Polgári o affiliate marketingu a doménach

Štefan Polgári je v affiliate marketingu na Slovensku a v Česku neprehliadnuteľnou osobnosťou, hlavne vďaka jeho vytrvalej práci na  nových riešeniach a posúvaní affilu v našich končinách na vyššiu úroveň vďaka affiliate sieti Dognet. V rozhovore sa podelil o svoje názory a skúsenosti s doménami, nielen v súvislosti s affiliate marketingom.

16422747_10210722679054565_2464919485803655771_o

Väčšina online komunity Ťa zrejme pozná, ale aby sme to mali všetko pokope, na úvod sa predstav a povedz niečo o tom čomu sa venuješ a čo je tvoj core biznis.

No, v online marketingu sa motám už asi 10 rokov. Hoci mám len 26 … no pochopil som v celku skoro, kam chcem smerovať. Riešil som už desiatky projektov, poväčšinou to boli faily, ale aj pád na hubu je krok vpred :) Moja výhoda je, že som skúšal fakt všeličo a mám tzv “big picture”. Teda od PPC, cez adult traffic, spam, porno, web development až po grafiku. Vyrastal som a aj teraz bývam v Dobšinej, kde doteraz skoro nikto nevie čo robím. O online svete som sa nemal s kým rozprávať, radiť, odkukávať. Tak som si všetko musel preskákať sám.

Aktuálne naplno riešim affiliate sieť Dognet. Pochopil som, že trieštiť pozornosť nie je úplne ideálne. Hoci robím 200 vecí naraz, ale aspoň v jednej oblasti. Rád a v celku často píšem blog, kde sa viete dočítať aj o mojom podnikaní, začiatkoch, chybách … však pozrite si to sami, na polgari.sk.

Affiliate marketing, ako marketingový kanál, nie je vo všeobecnosti ničím novým, no u nás je to určite stále trocha inde než vo vyspelejších kútoch sveta. Kde sa podľa teba nachádza sk affil, keď to porovnáš s nám blízkymi trhmi – napr. Poľsko, Česko a Maďarsko.

Keď sme Dognet pred pár rokmi spušťali, mysleli sme si, že sme tak 3 roky za Českom a asi 6 rokov za západom. No sme 6 rokov za Českom a inej galaxii, ako západ :).

Poľsko je rozvinutejšie, lebo tam pôsobí veľa globálnych sietí, je to veľký trh. Keď ide nejaká sieť do strednej a východnej Európy, prvá zastávka je Poľsko. No a Maďarsko, to je opačný prípad. Oni sú v affile v inej dimenzii a vesmíre ako západ 😀 Nie sú ani tam, kde my. Tam to celé len vzniká a spustením maďarskej verzie siete sa s tým budeme musieť aj my popasovať. Affil tam bol, ale zomrel …tak ako na Slovensku. Pri vstupe na trh siete často zabúdajú, že je dôležité know-how “správcu” mutácie. A to sa veľa sieťam na Slovensku, ale aj v Maďarsku vypomstilo. Nenašli správnych ľudí a tak to zomrelo.

Koľko kampaní momentálne v sieti máte a ako fungujú? Zodpovedá to Paretovmu pravidlu – 20% kampaní generuje pubisherom 80% provízií?

No, je to skôr 90/10:D Máme cca 160 kampaní a nosných je cca 15.

Ktorá kampaň je z tvojho pohľadu pre publishera najzaujímavejšia? Čo to znamená – podľa čoho to hodnotíš?

Nejde o kampaň, ale o traffic aký publisher má, alebo môže mať. Ja stále hovorím, že je málo vyslovene zlých kampaní. Ide skôr o to, aký má publisher traffic. “Zlé” kampane u nás ani nespúšťame. Musia mať kvalitu a aj podmienky nastavené tak, aby to bolo výhodné pre obe strany, nie len pre inzerenta.

Pomaly sa dostávame sa k tomu, čo ma zaujíma najviac. Aký prínos má pre publishera dobrá doména a čo to vlastne dobrá doména je?

Záleží na tom, ako doménu a projekt chce používať. A hlavne, čo znamená “dobrá”. Ono pre čisto affil projekt, ktorý rieši PPC traffic alebo SEO je názov domény druhoradý. Ale ak chce s doménou riešiť aj priamy predaj reklamy, nejaký branding, fejsbúčiky, … je dobré mať “peknú” doménu.

Ak myslíš “dobrá” doména z pohľadu na ranky a SEO, tak samozrejem je treba pri kúpe zistiť, akú má doména históriu. Môže byť dobrá a silná, ale aj naopak. Už som počul pár príbehov o tom, že človek kúpil “hand-reg” voľnú doménu a pritom to bola použitá a hlavne “zneužitá” doména, čo mala na Google BAN.

Aký prístup by si doporučil publisherom pri zakladaní nových projektov v súvislostí s nazývaním projektu a získavaním domény? Má podľa teba odchyt predtým registrovanej domény okrem samotného názvu aj nejaký ďalší zmysel?

Medzi “výbornou” a dobrou doménou je niekedy malý rozdiel. Pritom výborné su už regnuté, no dobré sú voľné. Z môjho pohľadu by som kúpil voľnú peknú doménu a investoval radšej do obsahu, ako do “výbornej” domény. 100-200€ dať za “výbornú” doménu má zmysel. Ale viac už podľa mňa nie, hlavne pre začiatočníkov.

Vidíš často potenciálne zaujímavé domény, ktoré by dokázali projekty slovenských affilákov posunúť ďalej len tým, že sa postavia na takejto lepšej doméne, alebo je to skôr ojedinelé? Skús dať pár tipov na domény, ktoré by mali byť zmazané v najbližších dňoch a podľa teba stoja za to, pre lepšiu predstavu o tom ako uvažuješ :).

Sledujem to, ale iba “wording” a nie ranky. Ale po zmene pravidiel SK-NIC, kedy vymrú špekulanti, začnem domény riešiť viac.Aktuálne pripravujeme CMS na “XML katalógy” a chcel by som stavať obsah na expirovaných doménach. Teda kúpiť a instantne postaviť do pár dní/hodín web. Aké expirujú neviem 😀 Boli sviatky, nepracoval som a nechcelo sa mi sledovať čo expirovalo. To sa ale zmení po tej upŕave SK-NIC. Naposledy som chytal doménu kofein.sk, to sa nepodarilo 😀 Podarilo sa affiliate-marketing.sk, kde som hneď postavil landing page a zrkadlovka.sk, čo mám do série k zrkadlovky.sk :)

Domény sú ako pokémoni. Chceš ich proste všetky :D”

Zarúbme trochu vyššie – zabudni na limity a ako affilák vyber jednu (akúkoľvek) slovenskú doménu, ktorú by si chcel mať pre svoj najvýznamnejší affiliate projekt a vysvetli prečo, nech vieme čo znamená top doména pre teba a ako takú doménu definuješ.

To je zle položená otázka. Mohol by som mať aj “nabytok.sk”, ale ak by som nemal kapacity, zdroje a know-how na postavenie projektu, bolo by mi to na nič. Teda skôr, ako “top” doménu by som chcel čas, know-how a programátora, čo by na “b-čkovej” doméne postavil TOP projekt. Stačí pozrieť na glami.cz, favi.cz … sú to TOP projekty na viac menej nezmyselných doménach.

Tak isto sa často zabúda na značku. Môžeš si kúpiť fakt peknú voľnú pár znakovú doménu a stavať brand. Nábytok.sk je pekné, ale všeobecné slovo.

Čo je najvyššia suma, ktorú si za doménu zatiaľ zaplatil? Keď sa pozeráš dnes spätne na túto kúpu, oplatilo sa?

Neplatil som veľa. Som židák 😀 Asi 200€ za fitlist.pl. Pár domén som ale za pár tisíc predal. Chcel som dognet.com, ale optimista chcel 12 500 USD, tak som kúpil eDognet.com + všetky mutácie. Toto je dobrý príklad toho, že ide skôr o všetko ostatné, ako o doménu. Nemyslím si, že aj keby to predal za 5 000 USD, že by mi to prinieslo “o 5 000 USD” viac. Hlavne na začiatku projektu.

Väčšina affilákov vlastní viac domén ako reálne fungujúcich webov. Predpokladám, že to máš podobne. Koľko domén vlastníš a ktoré z nich si ceníš najviac?

Fuf. Možno 40-50. Mával som ale aj stovky :) Mám pár pekných a pár pekných aj ponúkame na https://magazin.dognet.sk/publisher/pomoc-publisherom-top-sk-domeny-za-par-supov/. Mám/máme také, že affiliate.sk, UTM.sk, vecernicek.sk, kampane.sk, polo.sk, najlepsiapozicka/hypoteka/poistka.sk. Je ich celkom dosť, ale už ich nechávam aj expirovať. Aj keď so slzami v očiach :D.

Sú tvoje domény/nejaká časť na predaj, alebo všetko čo máš už má u teba jasnú budúcnosť? Podeľ sa s nami o nejaký výnimočný predaj .sk domény v minulosti, alebo zaujímavý príbeh, bez ohľadu na to či z toho predaj bol alebo nie.

Ak by bola ponuka, predám. Mal som také domény že xfactor.sk a x-factor.sk, ktoré som predal Markíze. Alebo Veolia.sk. Mám aj Haribo.sk ale to nechcú 😀 Mal som iy.sk a yi.sk. Ono sú to také dlhšie príbehy, nie vhodné do rozhovoru. Môžno to pridám na svoj blog niekedy :) Tému “doménové právo” mám už v konceptoch.

Na záver sa vráťme k affilu. Kde vidíš sk affil o rok a o päť rokov? Aké najvýznamnejšie zmeny sa podľa teba v cz/sk affile v najbližších rokoch udejú? Ako sa na zmeny ako affilák čo najlepšie pripraviť a čo robiť aby som nezaspal, ale vyťažil z evolúcie maximum?

Ono ide skôr o otázku celého e-commerce. Či príde amazon a kedy. Čo sa potom stane. Affiliate trh sa bude postupne vyvíjať a špecializovať. My aktuálne makáme na tom, aby sme vedeli dať východiská pre nasadenie affiliate pre veľké média, ktoré predávajú “bannery”. To je velký challenge, ale je v tom veľký potenciál. Teda naše smerovanie je jasné – robiť dobrú službu a zapájať čo najväčšie spektrum publisherov.

Ďakujem ti pekne za tvoj čas a ochotu nechať nás nazrieť do tvojho uvažovacieho procesu. Prajem ti veľa šťastia s Dognetom a ďalšími projektami, na ktorých pracuješ. Drž sa a teším sa na ďalší rozhovor niekedy nabudúce.

Diky!

Stál článok za tvoj čas?

Potom je pravdepodobné, že sa ti budú páčiť aj naše ďalšie články. Možno práve ty z nich dokážeš vytiahnuť maximum cenných informácií a premeniť ich vo svoj prospech.

Ak chceš dostávať články mailom, zaregistruj sa a o zvyšok sa postaráme.